Selamat Datang Ke Portal Rasmi Kementerian Kesihatan Malaysia

DataTerbuka

Broadcast
Pengenalan Kami
Berita
Soalan Lazim
Publication
Pekeliling
OpenData
Hubungi Kami
 
 
     FAQSoalan Lazimhubungikami Hubungi Kamiaduan Aduan & Maklum Balaspetalaman Peta Laman
     
Bahasa Melayu | English | Lain-Lain Bahasa  
header_new__logo
Print
Tajuk Poor attitude of nurses, refusal of patient on labour by Hospital Sarikei
Akhbar Malaysia Daily News
Tarikh Siaran 20-03-2015
Kategori Aduan akhbar
Dikeluarkan Oleh Dr. Mohd. Abd. Hafiz Bin Mohd Abd. Rahim
Maklum Balas Pihak Hospital Sarikei mengambil tindakan dengan menggalakkan staf-staf perubatan dan kesihatan WAJIB memperkenalkan diri kepada pesakit dan waris pesakit semasa "encoounter" pertama. Tag Nama juga perlu dipamerkan dengan jelas. Selain itu, staf perlu belajar cara berkomunikasi secara professional dan berhemah dan hanya menumpukan perhatian kepada perkara-perkara klinikal yang berkaitan dengan pesakit yang dirawat. Hal-hal peribadi tidak WAJAR disentuh atau Diungkit sama sekali. Staf yang terlibat perlu berjumpa Ketua Jururawat atau Penyelia Jururawat berkenaan. Tindakan lain ialah staf perlu berusaha mendapatkan khidmat translator jika mendapati pesakit kurang fasih dalam berbahasa Melayu. Ini untuk mengelakkan ketegangan dan kekeliruan yang timbul akibat pemahaman bahasa yang lemah dikedua-dua belah pihak.