Pencapaian Piagam Pelanggan
Pencapaian Piagam Pelanggan Teras KKM : 2010 | 2011 | 2012 | 2013
PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN TERAS KKM 2014 (JANUARI - JUN 2014)
|
TERAS PIAGAM |
INDIKATOR |
MENCAPAI |
TIDAK MENCAPAI SASARAN |
JUMLAH PERKHIDMATAN |
|||
|
BILANGAN |
% |
BILANGAN |
% |
||||
|
1.Kemudahan Untuk Pelanggan |
1.1 Setiap pelanggan boleh mendapat perkhidmatan yang sewajarnya daripada Kementerian ini tanpa mengira umur, jantina, keturunan, agama atau taraf sosio–ekonomi |
Setiap aduan pelanggan yang diterima diberi maklumbalas awal dalam tempoh 1 hari bekerja dari tarikh aduan diterima
SASARAN 100 %
*Pengumpulan data setiap 3 bulan meliputi data dari negeri |
859 |
100 |
0 |
0 |
859 |
|
1.2 Setiap pelanggan yang ditakrifkan sebagai dalam keadaan kecemasan akan diberi perkhidmatan dengan segera |
Semua pesakit yang ditakrifkan oleh Malaysian Triage Category (MTC) sebagai kes MERAH akan dirawat oleh pegawai perubatan di Jabatan Kecemasan Hospital dengan serta merta.
SASARAN 100% |
111,317 |
100 |
0 |
0 |
111,317 |
|
|
2. Taraf Perkhidmatan |
2.1 Setiap pelanggan akan dilayan dengan baik, mesra, bertimbangrasa, hormat, bersopan santun, jujur dan ikhlas
|
Klinik Kesihatan (Status 2014, pengukuran sekali setahun)
SASARAN 600 Klinik Kesihatan |
|||||
|
2.2 Setiap pelanggan akan diberi perkhidmatan sebaik mungkin secara professional
|
Pergigian
SASARAN 70% Pesakit |
||||||
|
Farmasi SASARAN 95 % Preskripsi |
18,612,064 |
96.3 |
709,866 |
3.7 | 19,321,930 | ||
|
3. Maklumat Perkhidmatan |
3.1 Setiap pelanggan boleh mendapat penjelasan dan nasihat mengenai perkhidmatan yang diberikan kepadanya. |
Pergigian (Status 2014, pengukuran sekali setahun)
SASARAN 90% |
|||||
|
3.2 Setiap pelanggan boleh mendapat laporan mengenai perkhidmatan yang diterimanya secepat mungkin setelah membuat permohonan mengikut peraturan yang ditetapkan |
Farmasi SASARAN 100% |
318 |
100 |
0 |
0 |
318 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
Penyelidikan dan Sokongan Teknikal
SASARAN 90% pengeluaran lesen baru dan membaharui yang memiliki radas penyinaran /bahan radioaktif memenuhi kehendak permohonan dalam tempoh 7 hari
|
440 | 90.7 | 45 | 9.3 | 485 | ||
|
Kesihatan Awam
(Status 2014, pengukuran sekali setahun) SASARAN 95% |
|||||||
|
Keselamatan Dan Kualiti Makanan
i. Sijil dikeluarkan dalam tempoh 40 hari bekerja (manual) dan 30 hari bekerja (online)
SASARAN 100% |
22 |
100 |
0 |
0 |
22 |
||
|
ii. Kelulusan Perlesenan Air Minuman Berbungkus dan Air Mineral Semulajadi dikeluarkan 5 hari bekerja dari tarikh permohonan lengkap diterima
SASARAN 100% |
6 |
100 |
0 |
0 |
6 |
||
|
4. Pendidikan Kesihatan |
4.1 Setiap pelanggan akan diberikan maklumat mengenai aspek-aspek penting dari segi rawatan Kesihatan dan pencegahan penyakit |
Pendidikan Kesihatan
SASARAN 100% |
89 |
100 |
0 |
0 |
89 |
Kemaskini pada: 17 Julai 2014









